Na jakie elementy zwracać uwagę kupując garnitur?

Każdy mężczyzna powinien mieć w swojej szafie przynajmniej jeden garnitur. Stanowi on bazę stylu formalnego. W wielu wypadkach staje się narzędziem pracy, na pewno towarzyszy panom w najważniejszych chwilach ich życia. Na jakie elementy garnituru należy zwrócić uwagę, aby garnitur był idealnie dobrany?

Marynarka

Męskie marynarki występują jedynie w dwóch fasonach. Mogą więc być jedno- lub dwurzędowe. Różnica pomiędzy nimi polega na tym, ile mają rzędów guzików. Najbardziej klasyczne są marynarki jednorzędowe, czyli te, które mają tylko jeden rząd guzików. Tradycyjna marynarka jest zapinana na dwa guziki, niektóre modele zapinane są na jeden, rzadziej na trzy guziki. Rękawy marynarki także mają naszyte guziki. Są mniejsze od tych przy połach. Liczba guzików przy rękawach jest zmienna, czasem jest cztery, czasem pięć. Najczęściej guziki przy rękawach są przyszyte na trwale.

Typy klap

W zależności od aktualnie panującej mody zmienia się szerokość klap w marynarce. Mogą więc być wąskie, mniej lub bardziej szerokie. W każdej marynarce stosuje się różne rodzaje klap. Są to:
– klapy ostre – zamiennie nazywane otwartymi. Kilkanaście lat temu otwarte klapy miały wyłącznie marynarki frakowe. Dzisiaj z tym tym klap szyte są także formalne marynarki jednorzędowe;
– klapy szalowe – z tym typem klap panowie spotkają się kupując smoking. W klasycznych, dobrej jakości smokingu klapy są pokryte jedwabną tkaniną.

Rozcięcia

Ich właściwa nazwa to szlice. W zależności od tego, czy jest to marynarka od garnituru sportowego czy wieczorowego liczba rozcięć może być różna. W pierwszym typie garniturów marynarki mają jeden szlic, w formalnych dwa.

Kształt kieszeni

W garniturach formalnych marynarki mogą mieć kieszenie ze schowanymi patkami lub proste bez patek. W marynarkach od garnituru sportowego szyje się kieszenie wpuszczane.

Spodnie

Do spodni garniturowych wszywa się kieszenie na ukos, zawsze też mają one kanty. Wśród panów największą popularnością cieszą się spodnie bez zakładek, czyli „flat-front”.

Dodaj komentarz